Translate

Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2020

Αξιολόγηση των μαθητών/τριών Δ/βάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2020-2021

Πολύ κακό για το τίποτα Much Ado About Nothing

Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια!

Είμαστε εκπαιδευτικοί, γνωρίζουμε τη δουλειά μας και κάτω από αντίξοες συνθήκες πάντα μπορούμε, αξιοπρεπώς και με κατάθεση ψυχής, να τη φέρουμε εις πέρας. Παραθέτω τα άρθρα 103 και 121.

Η Υφυπουργός μας, κα Σ. Ζαχαράκη, σε μία ακόμα προσπάθειά της να αποδείξει πως όλα βαίνουν κανονικά, πως η ύλη προχωράει, πως όλοι οι μαθητές μας έχουν πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση , μας ενθαρρύνει να χρησιμοποιήσουμε κάθε πρόσφορο τρόπο διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων και ηλεκτρονικής αποστολής των θεμάτων αξιολόγησης.

 ΔΕ με εκπλήσσει η έλλειψη παδαγωγικής ευαισθησίας, η μη επαφή με την πραγματικότητα, η άγνοια όσων διαδραματίζονται στις πραγματικές και διαδικτυακές μας τάξεις. 


Αξιολόγηση των μαθητών/τριών Β/βάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2020-2021



https://photos.google.com/photo/AF1QipNp5QETWAScZrOwRolje2QURdGv-v9JJR4teL38




Εν κατακλείδι:



αξιολόγηση των μαθητών στο Γυμνάσιο 

ο Νόμος 4692/2020 που τροποποίησε το άρθρο  12 του Π.Δ.126/2016 (Περί σχολικού και διδακτικού έτους και της αξιολόγησης των μαθητών του Γυμνασίου) ορίζει ότι:

«Στα μαθήματα της Ομάδας Α΄ και της Ομάδας Β΄ των περ. α΄ και β΄, αντίστοιχα, της παρ. 1 του άρθρου 2 του παρόντος διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου”. 

Ωστόσο, αν και οι γραπτές δοκιμασίες του πρώτου τετραμήνου ορίζονται για κάποια τουλάχιστον γνωστικά αντικείμενα ως υποχρεωτικές, η περίπτωση αυτές τελικά να μην πραγματοποιηθούν,  προβλέπεται τόσο από το Προεδρικό  Διάταγμα για την αξιολόγηση των μαθητών του Γυμνασίου όσο και από το νόμο για την αξιολόγηση των μαθητών του Λυκείου.

Ειδικότερα:

Στο  άρθρο 12 του Π.Δ 126 ορίζεται ότι: 

Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου.  Σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν κατατεθεί βαθμολογία ενός μαθήματος σε κανένα τετράμηνο και εφόσον η φοίτηση του μαθητή κριθεί επαρκής, ο Διευθυντής του σχολείου συγκροτεί διμελή επιτροπή εκπαιδευτικών του σχολείου που έχουν σε πρώτη ή σε δεύτερη ανάθεση το εξεταζόμενο μάθημα, η οποία διενεργεί ειδική προφορική εξέταση στην ύλη του Β’ τετραμήνου το αργότερο την επομένη ημέρα από τη λήξη των μαθημάτων του Β’ τετραμήνου. Η βαθμολογία αυτής της εξέτασης αποτελεί τον βαθμό επίδοσης για κάθε τετράμηνο.

αξιολόγηση των μαθητών στο ΓΕΛ

Αν για λόγους αντικειμενικούς, δεν καταστεί εφικτό να πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες. Το 2ο τετράμηνο λήγει από τις 25-31/5/2021.

 και αξιολόγηση των μαθητών στο ΕΠΑΛ

 Αν λείπουν κάποια από τα στοιχεία του άρθρου 121, ο Π.Β.Τ. διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων.

Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν κάθε πρόσφορο τρόπο διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων και ηλεκτρονικής αποστολής των θεμάτων αξιολόγησης και των απαντήσεων των μαθητών/τριών.

Αξιολόγηση των μαθητών/τριών Β/βάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2020-2021


Σελίδα 91, άρθρο 103, παρ. 3 του Ν. 4610/2019 σε μορφή pdf

Άρθρο 103 Προφορική βαθμολογία τετραμήνων 

1. Για την αξιολόγηση του μαθητή κατά τετράμηνο ο διδάσκων συνεκτιμά: 

α) τη συμμετοχή του στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, 

β) την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το συγκεκριμένο μάθημα, 

γ) την επίδοσή του στις γραπτές δοκιμασίες,

 δ) τις εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι.

 Οι γραπτές δοκιμασίες διακρίνονται στις ολιγόλεπτες και στις ωριαίες.

 Οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες διαρκούν πέντε (5) έως δεκαπέντε (15) λεπτά, αποτελούν εναλλακτικό τρόπο εξέτασης των μαθητών στο μάθημα της ημέρας και συμπληρώνουν την αξιολόγηση μέσω προφορικών διαδικασιών. Γίνονται χωρίς προειδοποίηση των μαθητών με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων ερωτήσεων, οι οποίες διατυπώνονται από τον διδάσκοντα. Ο αριθμός των ολιγόλεπτων γραπτών δοκιμασιών επαφίεται στην κρίση του διδάσκοντος. 

Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες διαρκούν μία (1) διδακτική ώρα, καλύπτουν περιορισμένης έκτασης ενότητα και γίνονται ύστερα από προειδοποίηση των μαθητών στο τελευταίο μάθημα της ενότητας.

 Σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου διενεργούνται στα μαθήματα όλων των Ομάδων δύο (2) υποχρεωτικές ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, μία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου, με εξαίρεση τα μαθήματα Φυσική Αγωγή και Ερευνητικές Δημιουργικές δραστηριότητες στα οποία δεν διενεργείται καμία γραπτή δοκιμασία. 

Αν για λόγους αντικειμενικούς, δεν καταστεί εφικτό να πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες.

 2. Δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία ωριαίες γραπτές δοκιμασίες κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος και περισσότερες από τρεις (3) κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος. 


Στο Επαγγελματικό Λύκειο

σύμφωνα με άρθρο 121, παρ.1 του προπεριγραφόμενου νόμου, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας συνεκτιμώνται η συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, η επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα, οι εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο, η επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, οι προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και ο φάκελος εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται, ενώ, αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός τετραμήνου διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, όπως τούτο προβλέπεται στο Σελίδα 101, άρθρο 121, παρ. 2 του Ν. 4610/2019.


Άρθρο 121 

Τρόπος αξιολόγησης και εξέτασης των μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων 

1. Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων στα μαθήματα ή κλάδους μαθημάτων που, σύμφωνα με τις παραγράφους 5 και 6 του άρθρου 117 έχουν χαρακτηριστεί ως γραπτώς εξεταζόμενα ή μη εξεταζόμενα κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις, ο εκπαιδευτικός συνεκτιμά:

 α) τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία,

 β) την επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα,

 γ) τις εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο,

 δ) την επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες του άρθρου 120, 

ε) τις προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών 

και στ) τον φάκελο εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται. 


Αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο Π.Β.Τ. διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων. 

2. Ειδικότερα, για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, κατά τη διάρκεια των τετραμήνων, τα θέματα διατυπώνονται με τρόπο, ώστε να μπορούν να απαντηθούν στον χρόνο που οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους και να μπορούν να ελεγχθούν παράμετροι όπως: 

α) η αποκτηθείσα γνώση των μαθητών,

 β) η κατοχή και κατανόηση των γνωστικών στοιχείων, 

γ) η ικανότητα κριτικής ανάλυσης και σύνθεσης,

 δ) η επεξεργασία, η αξιοποίηση και η εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων, 

ε) η αξιολόγηση δεδομένων,

 στ) η συνδυαστική σκέψη και 

ζ) η ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν, σε συνδυασμό τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν, κατά την επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων, για τη διεξαγωγή ή την παραγωγή συμπερασμάτων. 

3. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π., καθορίζεται ο τρόπος εξέτασης και αξιολόγησης των μαθημάτων κάθε τάξης κατά τη διάρκεια των τετραμήνων. 


Ερμηνεία και ανάλυση της εγκυκλίου για την αξιολόγηση των μαθητών εξ αποστάσεως


Ερμηνεία και ανάλυση της εγκυκλίου για την αξιολόγηση των μαθητών εξ αποστάσεως

Δικαιολογημένες απορίες και προβληματισμούς έχει προκαλέσει η εγκύκλιος με θέμα“ Εγκύκλιος για την εξ αποστάσεως υλοποίηση της (ισχύουσας) αξιολόγησης των μαθητών/τριών Δ/θμιας Εκπ/σης για το σχολικό έτος 2020-2021” 

Ένα πρώτο ερώτημα που απασχολεί Διευθυντές και εκπαιδευτικούς Γυμνασίων και Λυκείων είναι, εάν είναι υποχρεωτική η αξιοποίηση των εργαλείων στις πλατφόρμες e-class και e-me. που προτείνονται σύμφωνα με τις οδηγίες  για την  εξ αποστάσεως αξιολόγηση των μαθητών

Τη σύγχυση σχετικά με αυτό επιτείνει η αναφορά στην αρχή της εγκυκλίου ότι «Ως προς τον τρόπο αξιολόγησης ανά μάθημα για το Α΄ και Β’ τετράμηνο του σχολικού έτους 2020- 2021 στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εφαρμόζονται απαρέγκλιτα οι ισχύουσες διατάξεις.

Τι λένε λοιπόν οι ισχύουσες διατάξεις;

Σε ότι αφορά στο Γυμνάσιο ο Νόμος 4692/2020 που τροποποίησε το άρθρο  12 του Π.Δ.126/2016 (Περί σχολικού και διδακτικού έτους και της αξιολόγησης των μαθητών του Γυμνασίου) ορίζει ότι:

«Στα μαθήματα της Ομάδας Α΄ και της Ομάδας Β΄ των περ. α΄ και β΄, αντίστοιχα, της παρ. 1 του άρθρου 2 του παρόντος διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου”. 

Σε ότι αφορά δε στο Λύκειο, το άρθρο 6 του 4692/2020 ορίζει ότι:  “Σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου διενεργούνται στα μαθήματα όλων των Ομάδων δύο (2) υποχρεωτικές ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, μία (1) κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, στο οποίο δεν διενεργείται γραπτή δοκιμασία”.

Ωστόσο, αν και οι γραπτές δοκιμασίες του πρώτου τετραμήνου ορίζονται για κάποια τουλάχιστον γνωστικά αντικείμενα ως υποχρεωτικές, η περίπτωση αυτές τελικά να μην πραγματοποιηθούν,  προβλέπεται τόσο από το Προεδρικό  Διάταγμα για την αξιολόγηση των μαθητών του Γυμνασίου όσο και από το νόμο για τηναξιολόγηση των μαθητών του Λυκείου.

Ειδικότερα:

Στο  άρθρο 12 του Π.δ 126 ορίζεται ότι: Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου”.

Αντίστοιχα και για τα Λύκεια στο άρθρο 103 του νόμου 4610/19  ορίζεται ότι: “ Αν λείπουν στοιχεία της παραγράφου 1,(Μεταξύ αυτών και τα  ωριαία διαγωνίσματα) ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων”.

Κατά συνέπεια η υποχρεωτικότητα των υποχρεωτικών διαγωνισμάτων αίρεται, εφόσον οι συνθήκες δεν επιτρέπουν  τη διεξαγωγή τους.

Το ότι δεν προκύπτει υποχρεωτικότητα στην εφαρμογή των εργαλείων που προτείνονται στις οδηγίες,   ομολογείται στην ίδια την εγκύκλιο  αφού στην αρχή της αναφέρει: “ Ειδικά όσον αφορά τις ολιγόλεπτες και ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να αξιοποιούν τα εργαλεία «Ασκήσεις» και «Εργασίες» από την ηλεκτρονική τάξη (eclass)”.Στην ίδια εγκύκλιο η χρήση του ρήματος “δύνανται”  συνηγορεί στην δυνητικότητα της εφαρμογής των οδηγιών.

Υπάρχουν  εξάλλου και νομικά θέματα που έχουν να κάνουν με αυτή την αξιολόγηση όπως περιγράφεται στην εγκύκλιο.

Σε καμία για παράδειγμα Υπουργική απόφαση δεν αναφέρεται ως υποχρεωτική η αξιοποίηση της πλατφόρμας e-class και e-me.

Εκτός όμως από αυτό, θα έπρεπε να υπάρχει συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο για την υποχρέωση  της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των μαθητών.

 Το   σημαντικότερο βέβαια είναι τα ουσιαστικά προβλήματα που  ανακύπτουν αναφορικά με την εξ αποστάσεως αξιολόγηση  και που έχουν να κάνουν με την πραγματική παιδαγωγική αξία  τις συγκεκριμένες αξιολογήσεις, την  αντικειμενικότητα  και αξιοπιστία της, τα τεχνικά προβλήματα και   την απουσία επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με την αξιοποίηση των συγκεκριμένων εργαλείων. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου