14 Σεπτεμβρίου 2020. Αύριο ανοίγουν τα σχολεία.
Η αγκαλιά των εκπαιδευτικών τεράστια, τα ψυχικά αποθέματα πολλά, η αισιοδοξία υπέρμετρη!
Σας πεθυμήσαμε και σας υποδεχόμαστε με πολλά, πολλά φιλιά και αγκαλιές, που δε θα μπορέσουμε αύριο να τις κάνουμε, όπως σε κάθε πρώτη μέρα της νέας σχολικής χρονιάς!
Να είστε σίγουροι ότι δεν έχουμε αλλάξει, η αγάπη και η έγνοια μας, παραμένει ίδια για σας και σας ευχόμαστε να περάσετε την πιο ευτυχισμένη σχολική χρονιά!
Τα σχολεία παντελώς ανέτοιμα να υποδεχτούν τους μαθητές αφού ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα σε πληθώρα περιπτώσεων αγγίζει το 25, εκπαιδευτικοί καθαρίζουν τις τάξεις τους επειδή δεν επαρκεί το προσωπικό καθαριότητας, σχολικές μονάδες με κρούσματα covid-19 λειτουργούν σαν να μη συμβαίνει τίποτα, οι περιβόητες μάσκες και τα πολυδιαφημισμένα παγούρια δεν έχουν ακόμα παραληφθεί, καμία συζήτηση για προληπτικούς ελέγχους σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς δεν έχει γίνει, εκατοντάδες κενά παραμένουν ακάλυπτα και τάξεις δεν έχουν εκπαιδευτικούς.
Ανεπάρκεια, ασχετοσύνη του Υπουργείου Παιδείας, εγκύκλιοι, από ανθρώπους που δε ξέρουν τι θα πει εκπαίδευση, που δεν έχουν μπει ποτέ σε τάξη!
Αύριο θα ανοίξουν τα σχολεία.
Τα σχολεία θα ανοίξουν με κενά εκπαιδευτικών, με ελλιπές προσωπικό καθαριότητας, χωρίς τις μάσκες και τα παγούρια που μας τάξατε, χωρίς σχολικούς νοσηλευτές, χωρίς τεστ σε μαθητές και προσωπικό κι ενώ τα κρούσματα είναι πλέον εκατοντάδες, χωρίς σχέδιο προστασίας και με υπεράριθμα τμήματα.
Τα σχολεία θα ανοίξουν χάρη σε εμάς.
Εμείς καθίσαμε μέρες ολόκληρες και προσπαθήσαμε να διαμορφώσουμε εκ νέου το ωρολόγιο πρόγραμμα, να ρυθμίσουμε τα διαφορετικά διαλείμματα για 19 τμήματα και τις μετακινήσεις των συναδέλφων σε 4 και 5 σχολεία. Εμείς ψάξαμε τρόπους να έρχονται και να φεύγουν οι μαθητές χωρίς να συνωστίζονται. Εμείς θα κάνουμε το μάθημά μας, υπερβαίνοντας εαυτόν και κρατώντας αποστάσεις ανάμεσα σε 25 παιδιά. Εμείς θα λύσουμε τα πρακτικά ζητήματα που θα προκύψουν. Τα κουρελόχαρτα που μας στείλατε για οδηγίες και οι κατάπτυστες εγκύκλιοι που έφταναν η μία μετά την άλλη δείχνουν την πλήρη σύγχυση στην οποία τελείτε και κυρίως την ακαταλληλότητά σας για αυτό που αναλάβατε. Αποτύχατε και είναι πια πασιφανές. Καταφέρατε να παραμερίζονται ως γελοίες οι όποιες εντολές σας. Τα σχολεία θα τα λειτουργήσουμε κάτω από αυτές τις πρωτόγνωρες και αντίξοες συνθήκες με βάση τη δική μας εμπειρία, την επιστημοσύνη μας, την εφευρετικότητα μας και την αγάπη μας προς τους μαθητές μας.
Καλή χρονιά, συνάδελφοι. Πρωτίστως με υγεία και θα τα καταφέρουμε.
Πρώτα ο δάσκαλος
Dr Δεβόρα Κιαγιαδάκη, ΩΡΛ Χειρουργός - Φωνίατρος Διδασκαλία με μάσκα.
Συμβουλές για εκπαιδευτικούς
👩🏫Καθώς η σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά στην COVID-19 εποχή ξεκινάει, η εκπαιδευτική διαδικασία αποκτά ιδιαιτερότητες και δυσκολίες.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές καλούνται να επικοινωνήσουν με χρήση μάσκας και σε αποστάσεις, σε αίθουσες με ανοικτά παράθυρα (που σημαίνει περισσότερο θόρυβο σε χώρους με ανεπαρκή ήδη ηχορύθμιση).
Για τους εκπαιδευτικούς, ως επαγγελματίες φωνής, αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση η αποτελεσματική διδασκαλία καθώς
-ανησυχούν πως θα ακούν και θα ακούγονται
-πώς δε θα κουράζονται
-πως θα προστατευτούν από τραυματισμούς και δε θα «βλάψουν τη φωνή τους»
-πως θα μετατρέψουν το μάθημα σε μια δυνατόν ευχάριστη και μη στρεσογόνα διαδικασία
Ακολουθούν μερικές χρήσιμες συμβουλές
🟩Άρθρωση – ρυθμός λόγου - αναπνοή
☑️H χρήση μάσκας μπορεί να μειώσει την ένταση της φωνής. Η λύση δεν είναι πάντα να μιλήσετε πιο δυνατά (ειδικά να φωνάζετε)
☑️Προσπαθήσετε να μιλάτε πιο αργά. Κάντε πιο συχνές παύσεις και διαχωρίστε όσον το δυνατόν την ύλη σε μικρότερες ενότητες
☑️Προσπαθήστε να αρθρώνετε κάθε λέξη (αυτό από μόνο του θα οδηγήσει σε πιο αργό ρυθμό ομιλίας)
oΚάντε εντονότερες κινήσεις των χειλέων-γλώσσας-κάτω γνάθου
-Ανοίγετε περισσότερο το στόμα
☑️Αναπνέετε συχνά πριν από κάθε μεγάλη φράση, κάνετε χρήση της «διαφραγματικής στήριξης» κατά τη φώνηση
🟧Στάση σώματος – μη λεκτική επικοινωνία
☑️Κατευθύνετε τη φωνή σας προς το κέντρο και το τέλος της αίθουσας-κρατήστε το σαγόνι με ελαφριά κλήση προς τα πάνω
☑️ Αποφεύγετε να μιλάτε όταν βρίσκεστε με την πλάτη στους μαθητές (γράφετε στον πίνακα)
☑️Ενισχύσετε τη μη λεκτική επικοινωνία
- Χρησιμοποιείστε το σώμα και τα χέρια σας
- Υπερβάλλετε στις εκφράσεις του προσώπου (πχ «γελάστε με τα μάτια»)
☑️Σε μικρότερες ηλικίες χρησιμοποιείστε άλλα μέσα για να κερδίσετε την προσοχή (πχ χρησιμοποιείστε ένα κουδούνι, χτυπήστε τα χέρια σας)
🟪Προστασία φωνής – συμπληρωματικά μέσα
☑️Κάντε χρήση οπτικοακουστικών μέσων
☑️Εναλλάσσετε την παράδοση σε μη λεκτικές δραστηριότητες
☑️Εφόσον είναι διαθέσιμο, ειδικά εκπαιδευτικοί με κάποια πάθηση φωνής, χρησιμοποιείστε ακουστική ενίσχυση (μικρόφωνο)
☑️Ενθαρρύνετε μικρά διαλείμματα για να ενυδατώνεστε εσείς και οι μαθητές
🟥Κάντε τα παιδιά συμμάχους σας
☑️Θέσετε από την αρχή τους νέους κανόνες, δίνοντας έμφαση ότι κατανοείτε πλήρως τις νέες συνθήκες και τα συναισθήματα που προκύπτουν. Εξάλλου συμπάσχετε και μοιράζεστε την ίδια εμπειρία. Επιβεβαιώστε τους ότι προσπαθείτε για το καλύτερο
Δείξτε και στα παιδιά, τους τρόπους για να επικοινωνούν καλύτερα στην τάξη με την μάσκα!
⚠️Είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε τους γενικούς κανόνες φωνητικής υγιεινής